2 jaar na Pinksterstorm nog steeds geen uitbetaling

Bij de afbakening van het rampgebied van de Pinksterstorm in 2014 vielen een handvol gemeenten ondanks de zware stormschade op hun grondgebied toch uit de boot. Het gaat onder meer over  de gemeenten Wingene, Lichtervelde, Vleteren, Knesselare, Sint-Gillis Waas en Sint-Niklaas.  CD&V Volksvertegenwoordiger Nathalie Muylle kaartte dit probleem meermaals aan bij bevoegd Minister Jambon.

“Helaas moeten we nog altijd vaststellen dat er vandaag nog steeds geen KB’s tot erkenning aan de Ministerraad werden voorgelegd, waar wacht Jambon op? Vraagt het parlementslid zich af. Nochtans deelde zowel Minister Jambon als de minister van Begroting, Wilmès mij in februari al mee dat de overvloedige regen weldra erkend zou worden als ramp. “Alle adviezen en middelen waren er om te erkennen”. “Niets staat een snelle erkenning als rampgebied en een uitbetaling aan de getroffenen dus in de weg”, klinkt het.

CD&V dringt aan op een snelle erkenning. Bij erkenning door de regering heeft men 3 maanden tijd om een dossier in te dienen.  Na controle door verzekeringsexperten wordt een voorstel van betaling gedaan aan de betrokkene, gaat hij akkoord dan volgt de uitbetaling.

“Laat de mensen niet langer wachten op een beslissing, dit is geen goed bestuur. Het gaat over heel wat dossiers met grote schadegevallen, sommigen lopen op tot 50.000 euro. Mensen wachten op dit geld, bij landbouwbedrijven kunnen belangrijke investeringen niet langer uitgesteld worden. Ik vraag dan ook duidelijk dat Minister Jambon hierin zijn verantwoordelijkheid niet langer van zich afschuift, klinkt het bij een overtuigde Nathalie Muylle”.