Dag tegen Kanker - BTW-verlaging voor pruiken na radio- of chemotherapie

Nathalie Muylle pleit voor een btw-verlaging voor pruiken en haarprothesen van 21 naar 6 procent. De partij doet het voorstel naar aanleiding van de Dag tegen Kanker.

20 oktober was het Dag tegen Kanker. Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving. Zoals Frank Deboosere, boegbeeld van de campagne, het juist stelt:       “Kanker verbindt ons allen”.  Bij kanker komt veel kijken.  De verwerking van de diagnose, de zware weg van de behandeling, de gevolgen op het sociale leven, voor het gezin, daarbij vaak ook nog zware financiële zorgen. Tijdens de behandeling met chemotherapie of radiotherapie verliezen duizenden kankerpatiënten hun haar. Een haarprothese of pruik wordt vandaag nog altijd gezien als een luxeproduct en kent een BTW-tarief van 21%.   “Een haarprothese na radio- of chemotherapie is voor ons geen luxeproduct, zegt Kamerlid Nathalie Muylle (CD&V) die een wetsvoorstel zal indienen om het BTW-tarief te verlagen naar 6%. Dit is voor ons principieel. Ze wijst op de bijkomende besparing van al snel 120 tot 180 euro op de aankoop van een pruik. “Dit kan een financiële drempel wegnemen om alsnog tot de aankoop van een pruik over te gaan.”, aldus Nathalie Muylle.

De kost van een haarprothese of pruik loopt al snel op van 800 tot 1200 euro.  De ziekteverzekering komt maar voor een deel tussen, nl. 180 tot 270 euro bij tijdelijke of blijvende kaalheid. Daarom pleit CD&V voor het verlagen van het BTW-tarief voor een haarprothese of pruik voor medisch gebruik van 21% naar 6%, zoals bij geneesmiddelen en andere medische hulpmiddelen. “Dit voor patiënten met haaruitval door radio-of chemotherapie, blijvende haaruitval met verlittekening of met de huidziekte alopecia areata,” verduidelijkt het Kamerlid. Per dag krijgen 113 patiënten de diagnose kanker te horen, op jaarbasis gaat het om 40.000 patiënten.