Lokaal RSL (5 mei 2017)

Op 5 mei opende Lokaal Roeselare de deuren. De boerenmarkt met bar en kinderatelier vindt elke vrijdagmiddag plaats van 14 tot 20 uur in de Sint-Amandskerk, onder het goedkeurende oog van Stad Roeselare die de kerk hiervoor ter beschikking stelt.

Op Lokaal Roeselare staan een vijftiental boeren en producenten. Ze bieden samen een ruim aanbod aan seizoensgebonden voedingsproducten. Naast vlees, vis en groenten vind je op Lokaal ook zuivel, brood en fruit. De shop biedt daarnaast een assortiment aan droge voeding en dranken. De kwaliteit en versheid van de producten is een van de absolute troeven. De groenten die je op Lokaal koopt, zijn bijvoorbeeld de ochtend van de markt geoogst. Ze zitten dus nog vol vitamines.

Lokaal werkt daarvoor uitsluitend samen met boeren en producenten uit de streek. De meeste komen uit een straal van 10 km. 90 % van het aanbod is hier gekweekt of geteeld. Er is dus weinig vervoer nodig om de producten tot hier te krijgen. Dat betekent minder uitlaatgassen en minder files. Lokaal kopen is dus goed voor het milieu.

Gemak staat daarbij centraal. Dankzij het betaalsysteem betaal je al je inkopen in 1 keer. Cash of met bancontact. Over enkele weken starten ze ook met een online bestelplatform. Daarmee kan je tot donderdagnacht 24 uur jouw boodschappen bestellen. Lokaal legt alles dan gratis aan de ingang klaar. Zo ben je op 2 minuten binnen en buiten. Bij goed weer is er trouwens ook een terras, en als het regent, zit je hier altijd droog.

Initiatief van de stad
De opening van Lokaalmarkt Roeselare komt precies 1 jaar na de start van Lokaalmarkt in Deerlijk. Lokaal had toen nooit durven hopen dat er meer markten zouden volgen. Maar dat was buiten de stad Roeselare gerekend, Het stadsbestuur was al langer vragende partij voor een vaste invulling van de Sint-Amandskerk; het initiatief om hier een tweede markt te starten, gaat dan ook van de stad uit.

Tot eind vorig jaar werd de kerk nog gebruikt voor Roeselare Helpt, en het stadsbestuur ging op zoek naar een invulling voor de komende jaren, met een minimale investering, Hun oog viel op Lokaal: hun concept komt tegemoet aan de vraag naar een boerenmarkt die er al een tijdje in Roeselare heerst. De stad bekijkt nog wat de plannen op langere termijn zijn met de site.

Bekijk hier het fragment van Focus/WTV