Nieuws uit Roeselare (29 juni 2016)

De Trax-site krijgt een nieuwe troef met een polyvalente zaal, twee overdekte ruimtes onder een luifel en een onthaalplein.  De uitbreiding biedt mogelijkheden voor binnen-en buitenactiviteiten.

In de zaal kunnen 800 personen rechtstaand genieten van een evenement.  De uitschuifbare tribune biedt dan weer plaats aan 385 personen.  De barruimte geeft rechtstreeks uit in de grote zaal.  De 'grote' zaal kan opgedeeld worden zodat ze ook voor kleinere groepen aantrekkelijk is.  In de foyer aan het overdekte binnenplein kunnen tot 200 personen onthaald worden.

Er is duidelijk veel aandacht voor interne en externe akoustiek.  Enerzijds buffert dit het geluid voor de aanwezigen, anderzijds wordt zo overlast voor de omwonenden tot een minimum beperkt.  Met LED-lampen, aanwezigheidsdetectie voor de verlichting en energiezuinige toestellen zet de stad ook in op een lage energiefactuur.  Verder is de isolatie van de buitenmuren en de bescherming tegen oververhitting door de zon van de binnenruimte een belangrijk gegeven in het ontwerp.

Diezie krijgt nieuwe bestemming

Sedert vorig jaar april staat Diezie te koop.  De vraagprijs bedraag 365.000 euro.

NV Ursa, uit de Sint-Michielsstraat, wil de vraagprijs bieden voor de realisatie van nieuwe woonappartementen die aansluiten bij het bestaande wooncomplex in de Sint-Michielsstraat.  Dit project kan de beeldkwaliteit van de straat enkel maar versterken.

Schuttersvereniging Sint-Michiel, Schierveldse Politiehond en RCR krijgen nieuwe stek

De site in de Leopold III-Laan kampt met bodemvervuiling. OVAM wil zo snel mogelijk starten met het saneren van de gronden. Daarom ging de stad op zoek naar een nieuwe locatie voor de verenigingen die er hun werking hebben.

Voor Racing Club Roeselare is een oplossing gevonden op de T-zone langs de E403 nabij de Kachtemsestraat.  Daar zal een stuk grond met een oppervlakte van 5.755m² ingericht worden als racingcircuit met hellingen en geluidswerende schermen.

In de Piljoenstraat krijgen Schuttersvereniging Sint-Michiel Roeselare en De Schierveldse Politiehond Roeselare een nieuwe stek.  De stad is daar eigenaar van 2 percelen, grenzend aan de Stedelijke Begraafplaats.

Die gronden krijgen nu een meervoudige invulling:

• een gemeenschappelijke parkeerruimte voor begraafplaats en verenigingen
  • een zone voor volkstuintjes naast de toegangsweg naar de parking
  • een africhtweide voor honden naast het gebouw voor de schuttersvereniging
  • een schutterslokaal met geïntegreerde polyvalente ruimte, uitgerust voor gevechtssporten

Het nieuwe sportcomplex zal een nieuwe aanwinst voor de stelijke sportinfrastructuur zijn.  Er is al interesse van andere diensten/verenigingen om de infrastructuur te huren.