Riziv-nummers: De Block waarschuwt Franse Gemeenschap

Federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block is niet te spreken over het plan van de Franse Gemeenschap om geneeskundestudenten pas aan het einde van hun eerste jaar te "filteren" met het oog op de toekenning van Riziv-nummers, die ze nodig hebben om na hun studies effectief aan de slag te kunnen. "Ik kan er al lang niet meer mee lachen", zei De Block in de Kamer.

Het probleem van de Riziv-nummers sleept al jaren aan. Vlaanderen voerde een ingangsexamen in voor geneeskundestudenten, de Franse Gemeenschap niet. De voorbije jaren gebruikte men onder de taalgrens daarom nummers uit de toekomst, maar minister De Block wil daar een eind aan stellen.

Bevoegd minister Jean-Claude Marcourt van de Franse Gemeenschap kwam De Block tegemoet met een examen dat als filter moet dienen om het aantal afstuderenden af te stemmen op de Riziv-quota, maar wel pas aan het eind van het eerste jaar.

De Block is allerminst overtuigd. "Ik denk dat daar toch iemand wakker zal moeten worden en op tafel zal moeten slaan, want dit gaat een hele generatie studenten én hun ouders voor veel problemen stellen", zo sloot ze zich dinsdag opnieuw aan bij de vrees van Kamerleden Nathalie Muylle (CD&V), Valerie Van Peel (N-VA) en Kattrin Jadin (MR).

Concreet ziet De Block onder meer problemen in de beperkingen die het decreet oplegt voor niet-verblijvende studenten, maar ook in de mogelijke ongelijkheid die zou ontstaan doordat elke faculteit geneeskunde afzonderlijk het examen zou organiseren.

De Block betwijfelt dus of het decreet van Marcourt de toets van de Raad van State zal doorstaan. En lukt dat toch, dan is er nog steeds de kans op beroepen tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof, waarschuwde ze Marcourt intussen ook al per brief. "Ik heb hier ernstige bemerkingen bij."

De federale meerderheid zit op één lijn over de zaak. "Ik deel uw alarmkreet", zei MR-Kamerlid Jadin, wiens partij in de Franse Gemeenschap in de oppositie zit. "Een filter na het eerste jaar, dat is weinig flatterend voor u en voor ons", oordeelde ook CD&V-collega Muylle. En ook Valerie Van Peel (N-VA) "is het beu dat gewoon gelachen wordt" met de federale voorstellen van De Block.

Over het nieuw dynamisch kadaster - dat precies in kaart brengt hoeveel artsen er nog actief zijn in ons land - sprak de minister zich dinsdag niet uit. Binnenkort bespreekt ze het kadaster in detail met de Kamercommissie.

In de Franse Gemeenschap houdt men al langer vol dat er sprake is van een stevig tekort aan artsen onder de taalgrens, maar De Block herhaalde dinsdag slechts dat het te vroeg is om al conclusies te trekken. Het kadaster is immers slechts een eerste stap in het bepalen van de noden voor de toekomst, waarbij onder meer ook rekening gehouden moet worden met de demografische evolutie en de veranderende zorgnoden door de vergrijzing, argumenteerde ze nog.