Roeselare bergt plannen voor museum in Nationale Bank definitief op

Het stadsbestuur van Roeselare zet het voormalige gebouw van de Nationale Bank van België in de Hendrik Consciencestraat te koop. Wie minstens 995.000 euro betaalt, wordt de nieuwe eigenaar. De plannen voor een stedelijk museum zijn definitief opgeborgen.

Roeselare Een tiental jaar geleden kocht het stadsbestuur van Roeselare het voormalige gebouw van de Nationale Bank van België op voor 750.000 euro. Het was de bedoeling om het pand om te bouwen tot een stedelijk museum. ‘Intussen hebben we andere grote projecten gerealiseerd, zoals het kenniscentrum ARhus’, zegt Nathalie Muylle (CD&V), schepen van Patrimonium. ‘Daarom kiezen we ervoor om het gebouw weer te verkopen.’

Erfgoedlijst

De voormalige bank en de nabijgelegen directeurswoning worden bij opbod verkocht. Het startbedrag ligt op 995.000 euro. De koper moet de directeurswoning wel tot 31 december 2018 beschikbaar houden voor de dienst Cultuur. Die gebruikt het gebouw momenteel nog voor tentoonstellingen. De voormalige bank en de directeurswoning staan op de erfgoedlijst en moeten bewaard blijven.

Fuifzaal

Het vastgoedkantoor Stragimo plaatste deze week ook het jeugdcentrum Diezie in de Sint Michielsstraat op de website. Tot september vinden daar nog activiteiten plaats.

’De jeugddienst is al ondergebracht in het stadhuis. De geplande evenementen en de vakantiewerking gaan gewoon door’, zegt Muylle. Vanaf september zal de nieuwe fuifzaal op de Traxsite beschikbaar zijn. Geïnteresseerden kunnen bieden vanaf 365.000 euro. Dit gebouw is niet beschermd en kan eventueel worden gesloopt. De schepen hoopt dat de twee gebouwen met een rijke geschiedenis een mooie nieuwe bestemming krijgen. (bfr)

(foto: Het Nieuwsblad)