Roeselare neemt eerste wagens op aardgas in Midden-Vlaanderen in gebruik

Vandaag worden de eerste vier bestelwagens op aardgas in gebruik genomen. Het stadsbestuur van Roeselare is daarmee een pionier in Midden-West-Vlaanderen.

Er werden twee Fiat Doblo’s met verhoogd laadvermogen voor de technische diensten en twee Volkswagen Caddy’s voor de administratieve diensten besteld voor een totale aankoopprijs van € 73.942,30-.
De vier bestelwagens worden geleverd door de Roeselaarse concessiehouders Autobedrijf Cornette uit de Liebeekstraat (Fiat)  en R. Maes & Zn uit de Meensesteenweg (Volkswagen).

In het kader van de samenwerkingsovereenkomst, komt de Vlaamse overheid voor 30% tussen in de aankoopprijs van milieuvriendelijke voertuigen.

Voertuigen op aardgas bieden vandaag een belangrijk ecologisch en financieel voordeel tegenover wagens op benzine of diesel. Het stadsbestuur wil met deze aankoop instantie investeren in zuinigere wagens om de eigen werkingskosten en de uitstoot van fijn stof en broeikasgassen van de vloot terug te dringen.

Daarbij willen we heel duidelijk het signaal geven dat een milieuvriendelijk en economisch alternatief in Roeselare perfect haalbaar is. De wagens kosten in aankoop niet meer dan een dieselversie en de brandstof is aan de pomp 20% goedkoper.

Dat er in Roeselare milieuvriendelijke wagens te koop zijn, bewezen de autohandelaars eind mei vorig jaar op een infoavond van de milieuraad. De autohandelaren verzamelden toen al een 30-tal milieuvriendelijke wagens op de Grote markt. Er was op dat vlak bijna meer te zien in Roeselare dan op het autosalon.

Aardgas blijft wel een fossiele brandstof en de op de lange termijn ligt de toekomst bij elektrisch rijden, biogas en misschien waterstof, maar CNG is vandaag de milieuvriendelijkste fossiele brandstof. Met een zeer lage uitstoot van schadelijke stoffen en broeikasgassen. Bovendien kunnen de aardgaswagens van vandaag in de toekomst perfect op biogas rijden.

En ook daar heeft de Roeselaarse economie alle troeven in handen. In 2010 werd er door Roeselaarse industrie en landbouwbedrijven genoeg biogas geproduceerd om een met een autocar 600 keer rond de planeet te rijden.

Ook in het kader van het ‘Burgemeestersconvenant voor lokale duurzame energie’ en het klimaatactieplan dat in opmaak is, willen we in de toekomst de troeven en de knowhow van de Roeselaarse economie op het vlak van milieu inschakelen. Veel kmo’s, bedrijven en particulieren zijn hier iedere dag mee aan de slag.

Om de milieuvriendelijke wagens te promoten, werd een specifieke belettering ontworpen door onze eigen grafische dienst. Reflecta graphics uit Roeselare stond in voor de plaatsing.