Tramstation wordt niet gerenoveerd

Aanvankelijk dacht het stadsbestuur om het gebouw een nieuwe toekomst te kunnen geven als buurthuis voor de verenigignen op de wijk Krottegem.  Maar de stad komt daar op terug.

Het oude tramstation achter café Stad Brugge in de Ardooisesteeneg wordt gesloopt.  Het renoveren tot buurthuis zou te duur uitvallen en er bleek maar weinig interesse van de verenigingen.

Het gebouw staat op geen enkele lijst van waardevol erfgoed, maar maakt wel deel uit van de stadsgeschiedenis.  Het herinnert aan de tijd toen er stroomtrams reden tussen Tielt, Roeselare en Hooglede maar geraakte in onbruik toen de laatste tramlijn in 1936 werd afgeschaft.

Nathalie Muylle: "Het gebouw is helemaal overwoekerd en verkeert in zo'n erbarmelijke staat dat het minstens 500.000 euro zou kosten om het een beetje te fatsoeneren.  Bovendien zijn er alleen een viertal kleine lokaaltjes en geen sanitair.  Om de hoogstnoodzakelijke voorzieningen te installeren zouden we nog eens meer dan 300.000 euro moeten investeren. En dat is niet haalbaar. Tevens is de interesse van het verenigingsleven klein.  Door de bouw van de nieuwe kantine van Club Roeselare aan het Rodenbachstadion in de Bruanestraat kunnen zij immers vanaf volgend jaar daar terecht in een modern, polyvalent gebouw.  De stad investeert er 400.000 euro in, net op voorwaarde dat ook de verenigingen er in het weekend terecht kunnen."

De stad wil de vrijgekomen plaats inrichten als groenzone.  Het waterreservoir, gebruikt voor de stroom van de trams, zal ingericht worden als vijver.  Dat past in de plannen van vastgoedmakelaar Dewaele, die er in 2016 residentie De Muze wil realiseren.