TRAX opent eind augustus

TRAX, het nieuwe mekka voor de jeugd, creatievelingen en verenigingen op de vroegere GLS-site, wordt met de vijfde editie van het gratis TRAX-festival op 29 augustus geopend. Vanaf september kun je er terecht om te repeteren, vergaderen of op te treden. De polyvalente fuifzaal opent pas in 2017.

Wat ooit de thuishaven was van transportfirma GLS op de Beversesteenweg is de voorbije jaren getransformeerd tot het culturele en creatieve broeinest van Roeselare. “TRAX wordt het kloppend hart van de jongerencultuur en het verenigingsleven”, zegt schepen Michèle Hostekint. “We openen de site op 29 augustus en vanaf 1 september wordt ze in gebruik genomen. Je kunt de lokalen echter nu al reserveren op de nieuwe website www.traxroeselare.be.”

Diezie

Hoewel de opening nu al op de agenda staat, is TRAX nog niet af. “Momenteel is fase één zo goed als afgewerkt”, weet schepen van Patrimonium Nathalie Muylle (CD&V). “Hiervoor trokken we 1,7 miljoen euro uit. Deze fase omvat twee repetitieruimtes: een voor tweehonderd en een voor vijftig mensen. Verder is er ook een bar en een keuken met onder de luifel ruimte voor een groot terras, een vergaderruimte, sanitair en een ontmoetingsruimte, licht- en geluidsinstallatie en een toog. Deze club moet DieZie in de Sint-Michielsstraat vervangen, dat verkocht wordt eens TRAX in gebruik is. Volgend jaar start de tweede fase, goed voor een investering van 2,4 miljoen euro. Die fase omvat de bouw van een grote polyvalente zaal voor achthonderd bezoekers. Deze willen we graag inwijden tijdens het TRAX-festival van augustus 2017”, weet Muylle.

Skatezone

De site krijgt ook een groene aankleding die samen met fase twee klaar moet zijn. In afwachting wordt werk gemaakt van een pop-uppark. “Daarbij hebben we ook aandacht voor de skaters”, vult Hostekint aan. “In afwachting startten we binnenkort met de aanleg van een tijdelijke skatezone in het afgesloten deel van de Spoorweglaan. De skaters tekenen die zelf uit.”

Meer info op www.traxroeselare.be of facebook.com/traxroeselare. (CDR)

Foto boven: Het Laatste Nieuws (16/06/2015)

Foto beneden:Het Nieuwsblad (16/06/2015)